Wednesday, Aug 17, 2022

Hong Kong: Media Baron Media Tycoon Jimmy Lai Faces Fresh Sedition Charge

Jimmy Lai, the jailed Apple Daily founder from Hong Kong and six staff members have appeared in a court to hear charges of 'seditious publications'. The Chinese government has been cracking down on Hong Kong pro-democracy activists for long.

Jimmy Lai AP

The jailed Apple Daily founder and six staff members of the tabloid have appeared in court to hear charges of "seditious publications" filed.
Prosecutors in Hong Kong filed an additional charge of "seditious publications" against jailed media mogul Jimmy Lai on Tuesday.

Lai, the founder of the pro-democracy Apple Daily newspaper, already faces charges under a stringent national security law that has been criticized for curtailing freedoms.

Lai appeared in court with six other former Apple Daily employees when the charge was added.

What are the new charges against Jimmy Lai?
The additional sedition charge imposed on Lai on Tuesday accuses him of conspiracy to print, publish, sell and distribute "seditious publications" in the period between April 2019 and June 24, 2021.

Prosecutors alleged that the publications could "bring into hatred or contempt or to excite disaffection" against the Hong Kong and Chinese governments, news agency Reuters reported, citing the charge sheet.

Magistrate Peter Law adjourned the case until February 24.

What is the situation surrounding Jimmy Lai and Apple Daily in Hong Kong?
The 74-year-old Lai already faces two charges under the controversial national security law imposed in Hong Kong by China last year.

One of the charges accuses Lai of colluding with a foreign nation. He has been sitting in jail since December 2020 after being denied bail on those charges.

Earlier this month, Lai was also sentenced to a further 13 months in prison for inciting a vigil marking the June 4 anniversary of the Tiananmen Square massacre.

Apple Daily was shuttered earlier this year after its office was raided and staff members were arrested in June on grounds of national security.

Authorities also froze the tabloid's assets worth $2.3 million (€1.94 million).

Reuters contributed to this report